12 TURER ER BLITT TIL 17!

Postet av Solveig Sæta den 22. Jun 2017

Trimgruppa har i år utvidet fra 12 til 17 "postkasseturer". Turene skal være greie å finne ved nedenstående beskrivelser. Se gjerne også oversiktskartet som ligger i kassene. Vi skal også jobbe med å forbedre skiltingen på noen av turene.

"Greenspromenaden":

Fjordstien forbi Green-gårdene er allerede en velkjent perle for mange turgåere. Turen er ikke blåmerket og ligger ikke på UT.no, men er lett å finne. Man kan gå hele veien fra Krøderen Kro til Noresund, men vær oppmerksom på at man må over et gjerde sør for Søndre Green, pga. dyr på beite. Om man sykler eller går med barnevogn, er det best å gå fra Noresund tur/retur Søndre Green. Turbokkassa henger på et tre på odden like nedenfor denne gården. Parker gjerne ved Gamle Mester, følg gangveien til Bjertnes og gå over hovedveien der. Da kan man følge gammel vei til Moistua og til høyre ned mot fjorden. Det er en lettgått og idyllisk tur langs fjorden. Et par steder har vann og vær vært litt hardhendte med bruer. Vi håper at dette blir forbedret slik at det blir lettere å passere for vogner og sykler.

Moen (Rundskogen), 274 moh:

Denne turen ligger på UT.no ("turstien langs Bjøreelva"), og vi har frisket opp blåmerkingen øst for elva opp til kassa som henger på den gamle husmannsplassen Moen, like nedenfor Dynge gård. Turen starter (skiltet) ved Bjørebrua, og det er ca. 4 km en vei. På UT.no er det merket en runde slik at man går på begge sider av Bjøreelva. En lettgått, familievennlig tur i koselig skogsterreng, nært på Bjøreelva store deler av veien. Ved Moen kan man på fine dager ta en rast og et bad i elva, slik "skau-børingane" gjorde før i tiden.

Kjærlighetshaugen 884 moh:

Denne turen ligger ikke på UT.no, og er heller ikke blåmerket, men veldig lett å finne ved å gå Leppejuvslepa fra Norefjell Ski og Spa ved Bøeseter. Kassa henger på et tre ved gapahuken på Kjærlighetshaugen. Meget lettgått tur som passer for alle, på godt opparbeidet grusvei.

Steinmannen 1350 moh:

En flott rundtur på det vakre Norefjellet vårt! Denne turen ligger heller ikke på UT.no. Følg Leppejuvslepa videre fra Kjærlighetshaugen opp til Leppejuv, der man kan følge blåmerking videre gjennom Leppejuv og forbi Storelein, retning Høgevarde. Kassa henger på toppunktet på Steinmannen. Vi skal etter hvert få merket litt bedre den siste biten opp til kassa. Det blir en veldig fin runde hvis man går ned igjen via den T-merka Høgevarderuta.

Høgnipa 655 moh:

Høgnipa ligger i Redalen, og kommunegrensa mot Ringerike går rett over toppunktet. Turen ligger ikke på UT.no, men har fått ny blåmerking som er lett å finne. Ta av mot Redalen og kjør ca. 4,5 km før du tar av til høyre mot gården Rishovd og Redalen hyttefelt (ikke skiltet, men vi har malt ei blå pil ved veien). Følg veien gjennom gårdstunet på Rishovd; turen er blåmerket fra bommen bakom gården. NB! Lite parkeringsmuligheter ved bommen. Man kan evt. parkere ved hytterenovasjons-plassen 500 m før. Turen starter med 1,8 km på trivelig grusvei. Ved veis ende ligger et tjern, og stien fortsetter videre til venstre for tjernet. Fra toppen er det flott utsikt mot "7 prestegjeld".