Bli med og fyll Ullevaal Stadion #vinnelandslaget

Postet av Krødsherad IL den 21. Jun 2022

Bli med og fyll Ullevaal Stadion lørdag 25. juni. Kampstart kl 17:00

Siste kamp før EM i England spilles mot New Zealand på Ullevaal Stadion. Få med deg kampen, og bli med å heie frem Kvinnelandslaget.

Pris kr. 50,- for voksne. Barn under 15 år går gratis, men husk å ta ut billett via billettsystemet for å komme inn på stadion
Billetter fås her; https://huninvesterer.no/artikkel/vinnelandslaget
Før kampen

Fra klokken 14:30 vil det være flere aktiviteter for små og store utenfor stadion. Bli med å varme opp stemningen før avspark

Før kampen inne på stadion:

MiniVinnelandslaget følger Vinnelandslaget ut til oppstilling

Alexandra Rotan fremfører "Alt for Norge" inne på stadion rett før avspark. Hev stemmen og bli med å synge sammen Alexandra og lyden av Vinnelandslaget

Klokken 16:30 - Oppvarming Vinnelandslaget inne på stadion

HURRA nå er det klart for siste kampen før EM

Klokken 17:00 - Endelig kampstart

Klokken 17:45 - Lyden av Vinnelandslaget

Klokken 18:00 - Klar for andre omgang

Klokken 18:45 - Kampslutt

De 22 «postkasseturene» i Krødsherad

Postet av Krødsherad IL den 13. Jun 2022

Trimgruppa Krødsherad Idrettslag har lagt ut turbøker i kasser ved disse 22 utvalgte turmålene i vårt nærområde. Turene er blåmerket/skiltet, og flere av dem ligger med GPS-spor på UT.no. Vi jobber med å få lagt alle turene på UT etter hvert. En del av turmålene kan nås på ski, og stadig flere bruker truger om vinteren.

Blodfjell (740 moh), Flæa (684 moh), Bukkåsen (363 moh), Vardefjell (825 moh), Fyrandflaget (414 moh), Ravnås (1188 moh), Hestgjuvnatten (1068 moh), Greensåsen (420 moh), Røvsåhøgda (575 moh), Kleivavarden (290 moh), Tjennsmyr (369 moh), Dugurdsnatten (770 moh), Høgnipa (655 moh), Greenspromenaden (136 moh), Moen (274 moh), Steinmannen (1350 moh), Kjærlighetshaugen/Leppejuvslepa (884 moh), Høgevarde (1459 moh), Surtebergflaget (892 moh), Tømmeråsen (315 moh), Værsåsen (509 moh) og Kverndalen (fra Bjertnes, 330 moh).

Premieregler:

Barn 0-7 år: 8 turmål

Barn 8-16 år: 11 turmål

Voksne fra 17 år: 19 turmål – vi trekker ut en vinner!

Når du har nådd premiemålet – send en sms til 939 20 839 (Joanna Chomik).

Husk at du alltid ferdes på eget ansvar! Sett deg inn i rutebeskrivelsene på forhånd, og bruk GPS-sporene på de turene som ligger på UT.no. Bruk veldig gjerne eget kart og GPS, og øv deg på kompassbruk i godvær. Ta hensyn til vær og føre, og sørg for gode klær og sko, mat og drikke. Vis respekt for naturen, og ta med deg avfallet ditt hjem igjen. Kos deg på turen! Nyt utsikten fra våre fantastiske skoger, fjell og åser – alene, eller sammen med familie og venner. GOD TUR!

Flæa 684 moh

Turen ligger på UT.no.

Ta av fra hovedveien ved Spar og følg Hanserudveien til bommen. Man kan parkere her, men det er begrenset med plass. Følg grusveien til enden, ca ½ times gange. Herfra er det skiltet til Trytetjern/Flæa – til høyre over bekken. Det går bratt oppover til et stidele der man enten kan gå inn til Trytetjern, eller videre til Flæa der kassa henger. Fra Flæa går man samme vei ned igjen, eller forlenger turen som en runde via Sundesetertjern. Det er ca 1 time lenger enn å gå tur/retur.  Dersom man vil unngå vei, kan man parkere ved Den Gamle Mester og følge stien mot Bukkåsen herfra. Før man kommer til Bukkåsen, er det et stidele man kan følge opp til enden av nevnte grusvei.

Trytetjern har nydelige svaberg/badeplasser, og området er perfekt for overnatting i telt eller hengekøye.

Bukkåsen 363 moh

Turen ligger på UT.no.

Stien følges fra parkeringen ved Den Gamle Mester eller fra den andre skarpe svingen i Hanserudveien. Ca. halvveis til Bukkåsen er det et stidele der man kan gå til venstre oppover mot stien til Flæa.

Kverndalen fra Bjertnes 330 moh

Kjør fra Noresund retning Hønefoss. Like etter du har passert Den Gamle Mester tar du av inn mot Bjertnesfeltet, vis à vis Bjertnes gård. Stien går av fra første venstresving. Det er en kort og enkel tur som følger en gammel vei innover langs Kvernbekken i retning Kverndalen. Man passerer bl.a. en gammel demning og bru og andre rester av eldre kultur- og industrihistorie. Videre oppover er det trangt og trolsk mellom bergveggene. Turbok-kassa henger ved stien der juvet er på sitt smaleste og berget brattest.

Greensåsen 420 moh

Turen ligger på UT.no.

Ved Nordre Green gård følger man skogsveien oppover et lite stykke før det er skiltet og blåmerket videre. Man kan gå en runde, eller rett opp til gapahuken der kassa henger. Det er bratt oppover lia, men innsatsen krones med en fantastisk utsikt fra bergene, som også er en flott plass for overnatting under åpen himmel.

Greenspromenaden 136 moh

Turen ligger på UT.no

Man følger en naturlig trase mellom Krøderen Kro og Bjertnes Gård, og store deler av veien vandrer man langs Krøderfjorden. Vær oppmerksom på at man må over et gjerde sør for Søndre Green, pga dyr på beite. Om man sykler eller går med barnevogn, er det best å gå fra Noresund tur/retur Søndre Green. Kassa henger på odden nedenfor denne gården. Parker gjerne ved Den Gamle Mester, følg gangveien til Bjertnes og gå over hovedveien der. Da kan man følge en gammel vei til Moistua og til høyre ned mot fjorden.

Høgnipa 655 moh

Høgnipa ligger i Redalen, og kommunegrensa mot Ringerike går rett over toppunktet. Ta av mot Redalen og kjør ca 4,5 km før du tar av til høyre mot gården Rishovd og Redalen hyttefelt. Turen er blåmerket fra bommen bakom Rishovd gård. Det er lite med parkeringsmuligheter ved bommen. Man kan evt. parkere ved hytterenovasjons-plassen 500 m før. Turen starter med knappe 2 km på grusvei oppover gjennom hyttefeltet. Ved veis ende ligger et tjern, der stien fortsetter til venstre for tjernet. Fra toppen er det flott utsikt mot «7 prestegjeld».

Kleivavarden 290 moh

Turen ligger på UT.no.

Parkering ved Krødsheradhallen. Følg lysløypa sørover og ta av stien til høyre i første venstresving etter Svarttjern. Fra varden kan man gå ned på skogsbilveien øst for varden og følge denne til Kleivakrysset, derfra ned igjen til hallen.

Tjernsmyr 369 moh

Parkering og start ved småbruket Tufta innafor Briskåsen. Man kan også forlenge turen fra Kleivavarden som en runde via Tjernsmyr. I så fall følger man skogsbilveien rett fram i Kleivakrysset et par km innover, der man så tar av til venstre hvor det er skiltet mot Tufta. Før man kommer helt ned til Tufta igjen, kan man følge den gamle «5-kilometeren» langs Wassendrudjordet tilbake til Krødsheradhallen. Bruk gjerne kart hvis du går hele runden, da den ikke er merket på UT.no.

Værsåsen (509 moh)

Turen ligger på UT.no.

Utgangspunkt ved Glesnegårdene på «Vestsida» av Krøderfjorden. Ta av inn på Øvre Glesneveien, og ved enden av jordene parkerer man ca. 100 m før låst grind. Man kan følge grusveien oppover mot Glesnehøgda, men det fineste er å gå «gamleveien» som er blåmerket fra der du parkerer. Når denne veien stopper, følger man blåmerking videre inn igjen på grusveien, som man følger et lite stykke forbi Flåmyran. Man tar av fra veien den siste lille biten opp på selve toppunktet på Værsåsen. Herfra ser man fint mot Nattjernåsen og Finnerud med sine tjern. NB! Grusveien er ikke blåmerket. Det er flere kryss og avstikkere fra denne veien oppover åsen. Hvis man går grusveien til Værsåsen, må man bruke kartet for å ta av riktig underveis.

Fyrandflaget 414 moh

Parker i krysset ved Skinnesmoen, skiltet og merket herfra. Det er flere merkede turløyper til Fyrandlaget. Se flere turforslag på UT.no, inkl muligheter for rundløype.

Røvsåhøgda 575 moh

Turen ligger på UT.no.

Den merkede turen går fra Hestetjern innafor Glessjøen. Ca 1,5 km før kassa er det et stidele med et gammelt skilt som viser veien til Røvsåtjern, som er en veldig fin plass for bading og overnatting under åpen himmel. Det går også an å starte turen til Røvsåhøgda fra Haslerudsetra (ikke merket på UT.no).

Moen 274 moh

Turen ligger på UT.no («Turstien langs Bjøreelva»).

Stien følger elva fra Bjørebrua og til gården Dynge på Rundskogen. Etter ca 2,5 km kommer man til en kulp i elva som kalles Jokerudhølen. Dette var badeplassen til «rundskaug-børingane» før i tida. Her ligger tuftene til den gamle husmannsplassen Moen, og det er her turbok-kassa henger. Nord for Moen kommer man inn på Rundskogveien ved Dynge gård. Man kan følge veien over brua og gå en runde videre ned til utgangspunktet – hele runden er merket på UT.no.

Vardefjell 825 moh

Turen ligger på UT.no.

Vardefjell ligger mellom Norefjell og Rundskogen. Blåmerkinga følger skiløypetraseen fra Norefjellveien like før bommen mot Eggedal. Her er det vått mange steder – bruk fjellsko eller støvler. Like nedenfor toppunktet med kassa har Norefjell Turforening satt opp en flott gapahuk med bålpanne.

Ravnås 1188 moh

Følg grusveien et lite stykke fra Norefjellstua/Røde Kors Hytta og ta av på sti nordover mot Surtebergflaget (skilt merket «Tursti» nedenfor 6-seter-stasjonen). Det er god blåmerking og skilting helt til toppvarden på Ravnås. Du får en flott runde hvis du følger blåmerkingen videre ned mot den T-merkede Høgevarderuta, og så videre ned til Norefjellstua igjen.

Surtebergflaget 892 moh

Turen ligger på UT.no

En flott tur på Norefjell der du beveger deg langs en lite befolket kant av fjellet. Utgangspunktet er veien som går bak Røde Kors Hytta ved toppstasjonen på 4-seterheisen. Man følger samme beskrivelse som turen til Ravnås, inntil man har passert Veslebølingen og kommer fram til Flagsetrene. Herfra følger du skilting mot Fjellro, på fin sti langs Surtebergflaget før du runder oppover mot Svaratjenn. Kassa henger i krysset der stien over Surtebergflaget møter stien mot Østensetra. Denne turen er fin å kombinere med en tur oppom Ravnås.

Kjærleikshaugen/Leppejuvslepa 884 moh

Turen ligger på UT.no.

Turen er ikke blåmerket, men veldig lett å finne ved å gå Leppejuvslepa fra Norefjell Ski og Spa ved Bøeseter. Kassa henger på et tre ved gapahuken på Kjærleikshaugen. Meget lettgått tur som passer for alle, på godt opparbeidet grusvei.

Steinmannen 1350 moh

En flott rundtur på vårt vakre Norefjell! Følg Leppejuvslepa videre fra Kjærleikshaugen opp til Leppejuv, der man kan følge blåmerkinga retning Høgevarde. Stien går bratt opp gjennom Leppejuvet og forbi Storelein. Like før stien møter den T-merkede hovedruta til Høgevarde, må du svinge rett til høyre ved en stor stein der det står «Steinmannen». Herfra er det 100 m til toppunktet der kassa står. Det blir en veldig fin runde hvis man går ned igjen via den T-merkede ruta.

Høgevarde 1459 moh

Flere av atkomstene ligger på UT.no.

Krødsherads høyeste punkt, og den nest høyeste toppen på Norefjell (kun slått av Gråfjell 1466 moh som ligger i nabokommunen). Hit kan man gå på ski i oppkjørte løyper eller til fots langs godt merkede turstier, og utgangspunktene er mange: Tempelseter, Høgevarde Fjellpark, Norefjell ski og spa (Bøseter) og Norefjell Skisenter (sentralområdet). Både Flå og Eggedal har kasser i steinrøysa på selve toppen, og turboka til Trimgruppa ligger i kassa til Flå. Dette er en flott høyfjellstur som krones med en av Østlandets beste utsikter fra Høgevardetoppen.

Går du turstien fra Bøseter til Høgevarde får du også med deg kassa på Kjærleikshaugen og Steinmannen på samme turen.

Tømmeråsen 315 moh

Turen ligger pr 2022 ikke på UT.no.

Flott utsiktspunkt i «Oladalen», der grunneier har gjort i stand ei «eventyrløype» med artig skilting og figurer underveis. Man tar av til dalstasjonen Norefjell Skisenter, og så går man Tømmeråsvegen videre oppover i åsen. Man følger veien nesten helt fram   -  siste lille biten går langs sti. Trimgruppa har lagt turboka i kassa som grunneier har satt opp ved målet.

Hestgjuvnatten 1068 moh

Toppen ligger i Flå kommune, men vi har tatt den med fordi det er en flott tur med spektakulær utsikt. Den er skiltet og blåmerket fra Fiskebekk. Kjør rv 7 mot Gulsvik og ta av mot Høgevarde fjellpark. Følg veien drøye 5 km til skilt mot Hestgjuvnatten. Følg skilting til parkering og gå til fots langs skogsbilveien videre. Etter ca 1 km krysser du Gulsvikelva ved Leirvollen. Gå opp bakken, ta første vei til høyre, videre 4 km til Fiskebekk der det er skiltet opp til Hestgjuvnatten. Ta evt. sykkel denne transportetappen inn til Fiskebekk. Man kan også sykle Heimseterveien fra Ringnes innover i Ringnesmarka til Fiskebekk (ca. 9 km fra parkering like før Ringnes Gård).

Blodfjell 740 moh

Turen ligger på UT.no.

Ta av fra gamle rv 7 mot Haugerud, parker ved Flata. Turen er skiltet og blåmerket derfra. Man kan gå ned igjen samme vei, eller følge hele runden som er merket på UT.

Dugurdsnatten 770 moh

Like før Ørgenvika-krysset tar du til høyre opp «Privat vei». Kjør nesten opp til Ørgenvika stasjon til du ser skilt mot Dugurdsnatten inn vei til høyre. Parker der. Følg gammel traktorvei bratt oppover lia. Etter hvert tar man av fra traktorvei og følger piler og «gåmann-skilt» til venstre oppover bergene helt opp til varden. Kassa henger på et tre litt ned til høyre for varden.

Man kan forlenge denne turen videre som en flott dagstur via Haverstingen til Blodfjell. Ruta er godt blåmerket hele veien, men traseen er stedvis litt «svingete», så vær oppmerksom på neste blåmerke. Når man kommer ned til skiltkrysset i Haugerudkleiva, kan man avslutte og gå ned til Enderud. Vil man gå lenger, kan man følge blåmerking videre opp til Blodfjell og så ned igjen til Flata som beskrevet under Blodfjell-turen.